Strona główna :: Dodaj do ulubionych :: Ustaw jako stronę startową :: Archiwum

Panel użytkownika

Login:
Hasło:

Aby uzyskać login i hasło skontaktuj się z administratorem serwisu

Zlot przodowników

Centralny zlot TK

Pielgrzymka rower.
      Rajd szlakiem jezior GWPK
    Na miejsce zbiórki przy siedzibie oddziału PTTK w Gostyninie trafiliśmy bez problemu. O godzinie 9.30 zebrała się grupa kilkunastu osób – głównie młodzieży. Prowadzący rajd Mariusz Gajewski przywitał uczestników, omówił przebieg trasy i wyruszyliśmy w drogę. Pogoda tego dnia zapowiadała się wyśmienicie, ale rano powietrze było bardzo rześkie. Na samym początku wycieczki zaskoczyło nas tempo: 20..21km/h. To dość szybko jak na wycieczkę turystyczną, ale nie pękamy i ciśniemy w pedały.

Pierwszy przystanek był na moście w miejscowości Ziejka. Prowadzący opowiedział kilka słów o Kotlinie Płockiej i rzece Skrwie. Od razu dostrzegłem, że człowiek ma rozległą wiedzę w tym temacie i umie ją przekazać. Ma też dobry kontakt z młodzieżą. Jak się później okazało pan Mariusz jest nauczycielem geografii w gimnazjum – to wszystko tłumaczy.

Kolejny przystanek był kilka kilometrów dalej w Miałkówku przy Jeziorze Lucieńskim. Podczas spaceru po pomoście dowiedzieliśmy się, jak powstał ten najgłębszy zbiornik pojezierza i jak zmienił się jego kształt w ciągu kilkunastu ostatnich lat. Ścieżką przyrodniczo-leśną „Lucień” w rezerwacie Komory przejechaliśmy pod 300-letni dąb „Jan”. Drzewo niestety umiera. Pień jest wypalony od środka. Następny krótki przystanek był przy neoklasycystycznym pałacu w Lucieniu (obecnie szkoła). Kilka słów historii i jedziemy dalej.

W Kwirynowie zatrzymaliśmy się nad Jeziorem Białym. Jest to jeden z największych akwenów w okolicy (150 ha powierzchni lustra wody, 31 metrów głębokości). Po odpoczynku jedziemy dalej przez Gorzewo, Drzesno, Sendeń Mały i Sendeń Duży. Docieramy do małego Jeziora Sendeńskiego położonego wśród lasów na terenie rezerwatu Jastrząbek. Wąską i dość trudną dla roweru ścieżką objeżdżamy zbiornik i wracamy w okolice Jeziora Drzesno i Jeziora Sumino. Przez Emilianów dojeżdżamy do Stefanowa, gdzie przy sklepie robimy dłuższy postój połączony z posiłkiem. Prowadzącemu przekazujemy dane kontaktowe do nas z prośbą o przekazywanie informacji o imprezach organizowanych w Gostyninie. Równocześnie obiecujemy informować Oddział w Gostyninie o naszych planach turystycznych.

Ze Stefanowa jest prosta droga do Gostynina, ale my jedziemy inną, ciekawszą trasą przez Rogożewek i Podgórze. Na mecie, przed siedzibą PTTK na ul. Wojska Polskiego, jesteśmy około godziny 14.00. Główny cel został osiągnięty, przy okazji pokonaliśmy ciekawą 41 kilometrową trasę i porządnie się dotleniliśmy. Mimo, że droga momentami była bardzo ciężka technicznie, to wycieczka na pewno będzie zaliczona do udanych.

Rys.1 Trasa rajdu szlakiem jezior GWPK. Trasę można zobaczyć w powiększeniu oraz pobrać plik .gpx klikając ikonę mapy w nagłówku.